تبلیغات
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام) - احکام ریش در اسلام فقط استفتائات و احادیث
 
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام)
به امید انقلاب معرفتی
درباره وبلاگ


باسلام
خدمت دوستان عزیز این وبلاگ با هدف افزایش بصیرت ایجاد گردیده دور از نظر نیست که انتقاداتی نیز بر آن وارد خواهد بود لطفا با پیشنهادهای ارزشمند و نظرات گرانبهای خویش ما را در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مسلمین یاری فرمایید. اجرکم عند الله و من الله توفیق

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
با تشکر فراوان از اینکه به ما سر زدید مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





فصل یازدهم : فتاوی مراجع تقلید و علماء
 

یكی از دلائلی كه از برای حرمت ریش تراشی وجود دارد فتاوی علماء و مراجع تقلید است كه قائل به حرمت ریش تراشی هستند. البته بعضی از مراجع صریحاً فتوی به حرمت داده اند مانند:
1- شیخ بهائی (رحمه الله):
تراشیدن ریش مانند سایر گناهان كبیره است.
2- كاشف الغطاء (رحمه الله):
حرمت تراشیدن ریش از مسلمات است.
3- علامه محمد باقر مجلسی(رحمه الله):
تراشیدن ریش قطعی است.
4- شیخ مرتضی انصاری(رحمه الله):
تراشیدن ریش حرام است.
5- مرحوم صدر اصفهانی(رحمه الله):
ریش تراشی را به طور مفصل تحریم كردم و كسی كه قائل به عدم حرمت است از دو حال بیرون نیست، یا از راسخان در علم نیست یا قصدش اظهار فضل است. والله العالم.
6- آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(رحمه الله):
تراشیدن ریش حرام است و الله العالم.(توضیح المسائل)
7- آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغییر نمی كند. (توضیح المسائل م 2834)
8- آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغییر نمی كند. (توضیح المسائل).(15)
و بعضی از مراجع بنابر احتیاط واجب قائل به حرمت شده اند مانند:
1- امام خمینی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد احتیاط واجب حرام است.(توضیح المسائل)
2- آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد بنابر احتیاط واجب حرام است. (توضیح المسائل)
سه استفتاء پیرامون ریش و ریش تراشی
سه سئوال از مراجع تقلید استفتاء شده كه در كتاب 14 نكته راجع به ریش و ریش تراشی آمده است كه ما آنها را در اینجا از همان كتاب به طور کامل نقل می كنیم.
سئوال 1: تراشیدن ریش و ماشین كردن آن كه به نحو تراشیدن باشد چه حكمی دارد؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
حرام است علی الاحوط.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
جایز نیست علی الاحوط.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
به احتیاط واجب جایز نیست.
5-حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت بركاته):
حرام است والله العالم.
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
بنابر احتیاط واجب حرام است.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
حرام است.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
احتیاط در ترك آن است. سئوال2: آیا برای رشد بهتر ریش و یا بواسطه احساس خارش می توان آن را تراشید یا با ماشین ته زن اصلاح نمود؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
حرام است علی الاحوط و در موارد ضرورت حكم سایر محرمات را دارد.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
روئیدن چند مو در صورت و چانه عرفا ریش حساب نمی شود و احساس خارش مجوز تراشیدن آن نیست.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
برای رشد بهتر ریش جایز نیست آن را تراشید علی الاحوط و احساس خارش اگر ضرورت لازم المراعاتی ندارد جایز نیست.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
رشد مجوز تراشیدن نیست و احساس خارش هم جایز نیست مگر موجب حرج باشد.
5- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپیایگانی (دامت بركاته):
خیر حرام است، و احساس خارش هم مجوز تراشیدن نمی شود. والله العالم
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
خیر، و این امور موجب ارتكاب حرام نمی شود.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
اگر موقع رشد صدق ریش كند تراشیدن آن اشكال دارد و احساس خارش هم مجوز تراشیدن نیست.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
خیر، جایز نیست.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
اگر نمو كافی نكرد، بطوریكه صدق ریش كند اشكال ندارد و از موقع احساس خارش هم اگر مدتی بگذرد عادت می كند.(16)
سئوال 3: حد وجوب ریش گذاشتن چقدر است؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
و لو با نمره باید صدق داشتن ریش كند عرفا.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
چانه و اطراف آن است طوری كه عرفا بگویند ریش دارد.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
صدق داشتن ریش عرفا كفایت می كند.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
به مقداری كه گفته شود ریش دارد.
5- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت بركاته):
حد آن به مقداری است كه عرفا بگویند ریش دارد.
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
حدی است كه در عرف اطلاق ریش بر آن صادق آید.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
صدق عرفی كفایت می كند.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
به مقداری كه عرفا بگویند فلانی ریش دارد.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
مسلما شامل چانه می شود ولی اصلاح گونه ها اشكالی ندارد و باید عرفا صدق ریش كند.(17)



استفتاء از حضرت آیت الله سیستانی در مورد ریش
آیا تراشیدن موی صورت و باقی گذاشتن مو بر چانه حرام است؟
بنابر احتیاط، ریش تراشی حرام است و تراشیدن موهای صورت كه بر روی دو فك روییده مشمول حكم ریش تراشی است امّا تراشیدن موی گونه ها، اشكال ندارد.  گاهی برخی شركت های اروپایی برای استخدام در شركت خود امتیازی برای افراد ریش تراشیده قایل می شوند آیا جایز است برای استخدام در آن شركت، ریش را تراشید؟
بنابر حرمت ریش تراشی، چنانكه مقتضای احتیاط است مطلب فرضی سؤال، جایز نمی شود.  من جوان هستم وبخشی از موی صورتم روییده آیا کوتاه کردن آن با پایینترین شماره ماشین اصلاح اشکال دارد؟
کوتاه کردن آن به مقداری که عرفا صدق ریش کند مانعی ندارد.
ریش زدن حرام است. البته با ماشین ته زن , یا با تیغ آیا کسی ازعلما هستند که احتیاط واجب گفته باشند؟
زدن ریش , چه با تیغ وچه با ماشین ته زن, به احتیاط واجب حرام است. آیا والدین می توانند فرزندان خود را از گوش دادن به موسیقی روز ویا تراشیدن ریش منع کنند؟
حق دارند.   کوتاه کردن ریش با ماشین های ریش تراش برقی که ریش را از ته میزند چه حکمی دارد آیا حرام است ؟
به احتیاط واجب جایز نیست . زدن ریش با ماشین که از ته نمیزند و چانه را با شماره کمتر چه حکمی دارد ؟
اگر به مقداری بماند که عنوان ریش صدق کند مانعی ندارد. حد تحریم ریش زدن چقدر است ؟ آیا با ماشین زدن حرام است ؟ باید به مقداری موبماند که گفته شود ریش دارد. آیا زدن ریش به وسیله دستگاه موزر اشکال دارد ؟
اگر به مقداری باشد که صدق ریش بکند اشکالی ندارد . من طرفین صورتم را مى تراشم و قسمت چانه را باقى مى گذارم ـ ریش پروفسورى ـ آیا حرام است؟ به احتیاط واجب جایز نیست. زدن ریش با تیغ چه مساله دارد و در این موضوع میشه عدول كرد به مرجع دیگرى؟ بنا به احتیاط واجب جایز نیست و نیست مجتهدى كه فتواى به حلیّت داده باشد. آیا گذاشتن ریش پروفسورى كافى است ؟ بنابر احتیاط واجب كافى نیست . تراشیدن ریش با تیغ در صورتى كه كل ریش را نزنیم چه حكمى دارد ؟ بنابر احتیاط واجب كافى نیست . آیا تراشیدن ریش با تیغ به نحوى كه مقدار بسیار كمى ریش بر روى صورت باقى بماند اشكال دارد ؟ اگر عرفاً صدق ریش بكند مانعى ندارد. تراشیدن محاسن با ماشین ریش تراشى كه از ته مى زند اشكال دارد ؟ تراشیدن ریش به احتیاط واجب جایز نیست . احکام ریش چیست ؟ آیا زدن ریش اشکال دارد ؟ بنابر احتیاط واجب جایز نیست . در صورت حرمت تراشیدن ریش حدود آن كدام است؟
بنابر احتیاط واجب نباید تراشیده شود و در حدى ریش بگذارد كه در عرف گفته شود ریش دارد. تراشیدن ریش با ماشین فیلیپس چه حكمى دارد؟ بنابر احتیاط واجب جایز نیست. چرا تراشیدن ریش حرام است؟ منبع آن را لطفاً اعلام نمائید.
بنابر احتیاط واجب جایز نیست و دلیل احتیاط ممكن است وجود بعضى روایات غیر معتبر و اجتناب از مخالفت مشهور و احتیاط در دین. تراشیدن ریش با تیغ یا با ماشین صفر آیا اشكال دارد؟ براى كسى كه صدق ریش نكرده چطور؟
بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تراشیدن موهاى نازكى كه از كودكى مىروید اشكال ندارد.آیا تراشیدن ریش از ته و یا بصورتى كه فقط در قسمت چانه حفظ شده و ما بقى تراشیده شود جایز است ؟ بنابر احتیاط جایز نیست . آیا گذاشتن ریش كه مستلزم حرج باشد جایز است ؟ اگر گذاشتن ریش مستلزم حرج باشد تراشیدن جایز است . اقتداء كردن به كسى كه موى صورتش را با ماشین شماره صفر مى تراشد چه حكمى دارد؟ در جماعت باید عدالت امام را احراز نمود یك ملاك براى ریش بگویید. آیا ریش مدل دار مجاز است؟ آنچه بنابر احتیاط لازم است این است كه مقدارى ریش بگذارد كه گفته شود ریش دارد. آیا درآوردن توى ریش یعنى زدن تیغ در قسمت بالایى ریش و روى لپ ها حرام است یا خیر؟
حرام نیست آیا ریش پروفسورى كفایت مىكند؟ در صورتى كه بقیه صورت را با تیغ بتراشد؟
به احتیاط واجب كافى نیست تراشیدن ریش به اندازه اى كه صورت سفید شود حكمش چیست؟ بنابر احتیاط واجب جایز نیست. تراشیدن ریش با تیغ یا با ماشین صفر آیا اشكال دارد؟ براى كسى كه صدق ریش نكرده چطور؟ به احتیاط واجب جایز نیست ولى موهاى نرم كه قبل از بلوغ وجود دارد ریش نیست و تراشیدن آنها اشكال ندارد. تراشیدن تمام صورت با لوازمى همچون تیغ صورت و … چه حكمى دارد ? در صورت حرمت حد مجاز آن چه مقدار مى باشد ؟بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و بنا بر احتیاط باید به مقدارى باشد كه صدق ریش كند . زدن ریش بطوریكه بر روى چانه باقى باشد چه حكمى دارد ؟ بنا بر احتیاط واجب جایز نیست .                          گردآوری : پایگاه اینترنتی پرشین وی


حکمت حرمت تراشیدن ریش

ده عمل زشت و گناه باعث نابودی قوم لوط شد ، که دو عمل از آنها تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل ها بود .شانه زدن ریش ها ، رزق و روزی را زیاد می کند . مو و (ریش) زیبا لباسی است که خداوند داده ، بنابراین آن را گرامی بدارید.
گفتنى است که حرمت تراشیدن ریش و استحباب ریش گذاشتن اجماعى است؛ شیخ بهایى در کتاب اعتقادات مى‏فرماید: «تراشیدن ریش مانند سایر گناهان (قمار، سحر، رشوه) است و احدى از علماى اعلام در حرمت ریش تراشى خدشه نکرده‏اند. نیز محقق داماد در رساله خود (الشارع النجاه) آورده: «ان حلق اللحیه حرام بالاجماع»؛ تراشیدن ریش به اجماع همه علما حرام است». ضمنا سیره قطعیه متدینین از زمان حضرت آدم تا خاتم و حضرات ائمه معصومین(ع) بر این بوده است و در تاریخ نمى‏یابیم که پیامبران الهى و اوصیاى آنها و پیامبر اسلام و اوصیاى آن حضرت و متدینین به آن حضرات ریش خود را تراشیده باشند.
به حسب آنچه در روایات آمده است مقدار بلند گذاشتن ریش که بیشتر از آن جایز نیست مقدار یک قبضه (مشت) می باشد هر چند دراین که مبدا یک قبضه پایین چانه است یا خود چانه نیز در آن داخل است محل بحث است بنا بر قول دوم مقدار ریش نباید زیاد بلند باشد.
دوم: برخی از حکمت ها؛
نکته مهمی که قبل از بررسی حکمت استحباب بلند گذاشتن ریش و حرمت تراشیدن ریش وجود دارد این است که باید توجه داشته باشیم که ؛ قضیه علت و دلیل یک حکم مطلبی است و حکمت ها وفواید مترتب بر یک حکم مطلب دیگری است.فقها و مراجع موظف به یافتن علت و دلیل یک حکم هستند که با مراجعه به منابع احکام الهی یعنی قرآن ،سنت ویافته های یقینی عقل قابل دریافت است. به این دلایل علت حکم می گویند.ولی حکمت و فائده حکم ممکن است بر اساس علوم تجربی و یا آموزش های وحیانی معلوم شود.به عنوان مثال ما با مراجعه به قران و روایت یقین داریم که گوشت خوک نجس و خوردن آن حرام است.چون خداوند از آن نهی کرده است.حال حکمت این حرمت چیست ؟بعضی از این حکمت ها را علم تجربی به صورتی گمانی و ظنی و یا برخی روایات و آیات اشاره می نمایند ولی به هر حال این موارد علت تمام و همه جانبه نیست.چه بسا موارد بسیاری از دید علم و تجربه مخفی باشد.
در مورد ریش تراشی هم همین مطلب است .فقیه با مراجعه به منابع احکام در می یابد که بر اساس دستورات ائمه معصومین علیهم السلام ، تراشیدن ریش حرام است .حال چرا حرام است ؟ حکمت این حرمت چیست؟ این دیگر ربطی به دلیل فقهی ندارد بلکه با تکمیل علوم تجربی یا احیانا آموزش انبیاو ائمه معصومین علیهم السلام، ممکن است برخی از حکمت ها روشن شود.اگر بنا بود عمل کردن به یک حکم شرعی منوط به ارائه تمام حکمت های آن می بود بسیاری از احکام شرعی بایستی تا تکامل علوم تجربی و رسیدن به تمام مزیت ها و معایب یک حکم باطل می گردید.از طرفی فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلى روشن نیست و آگاهى از آن دانشى فراتر از تنگناهاى معارف عادى بشرى مى‏طلبد. لیکن به طور اجمال، روشن است که همه احکام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى در متعلق آنهاست. بنابراین در صورتى که فلسفه حکمى را بالخصوص ندانیم، بنا بر قاعده کلى فوق باید از آن پیروى کنیم؛ زیرا در آن یقین به وجود مصلحتى هست، هر چند بر ما ناشناخته باشد. در یافتن حکمت احکام، نباید همیشه به دنبال علوم تجربى رفت و دلیلى مادى و فیزیولوژیک برایش جست و جو نمود. این فرایند که همواره در پى یافتن مصلحت یا مفسده‏اى طبى یا ... باشیم، برخاسته از نگرشى مادى گرایانه است؛ در حالى که بسیارى از احکام، مصالحى معنوى دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشرى قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربى خود، قادر به دادن حکمى - نفیا یا اثباتا - پیرامون آن نیستند و اگر نظرى هم بدهند، بسیار سطحى است؛ زیرا چه بسا مسأله حکمتى برتر و بالاتر داشته باشد. از طرف دیگر ابواب بسیار پیچیده ای از علوم تجربی هنوز هم برعقل بشر پنهان است و چه بسا با گذشت زمان پرده از مصالح موجود در یک حکم فقهی برداشته شود ولی این به معنای ترک مصلحت به لحاظ عدم دستیابی علم تجربه به مصلحت موجود در یک حکم فقهی نیست.
در مورد حکمت تراشیدن ریش یک سلسله نکاتی از طرف ایمه معصومین علیهم السلام ارائه شده است که به هیچ وجه به معنای بیان تمام حکمت ها و علت تامه حکم نیست.مواردی مانند ممنوعیت تشبه به زن، تشبه به مردکافر، زمینه سازی برای لواط(یکی از مشخصه های قوم لوط که زمینه ساز این عمل شنیع گردید زدن ریش بود که در روایتی به آن اشاره شده است) و حکمت های بهداشتی ... در برخی از روایات اشاره شده است.
یکی از حکمت های حرمت تراشیدن ریش, عدم تشابه به کفار است. شرع مقدس تمام تلاش خود را معطوف به این کرده است که مومن و مسلمان راسا تحت ولایت خداوند باشد و از اثر پذیری کفار به دور باشد یکی از آثار دوری از کفار و تمایز میان مومن و کافران است که کافران عمدتا ریش شان را می تراشیدن و این ریش تراشی تقریبا سیره و منش رفتاری کافران گردیده است. انسان مسلمان به دلیل این که ایمان را دوست می دارد و از کفر و فسق عصیان متنفر است, از هر عملی که شعار و نماد کفر است نیز متنفر است. ریش تراشی از کفار است در روایات ،از حکمت های حرمت ریش تراشی, عدم تشابه با مجوسان (کافران وقت) ذکر شده است. در روایات اهل بیت علیهم السلام، مسلمین را به شدت از همانندی با کافران بر حذر داشته است. در فقه اسلامی یکی از نجاسات کفر و شرک مطرح شده است یعنی تماس بدن کافر به مومن سبب نجاست بدن مومن می شود باید برای نماز آن قسمت از بدن خود را با بدن کافر تماس داشته است, بشوید این اصل مسلم فقهی اسلام پیامش اعلان نفرت عمیق از کفر و شر کاست. پس وقتی یک تماس بدنی مثل دست دادن و...سبب نجاست باشد تقلید از روش و رفتار کافران باعث دوری انسان از ولایت حق و ایمان راستین می گردد. قرآن فرموده است: خدا هیچ راهی برای سلطه کافران بر مومنان را باز نگذاشته است. اگر تاثیرپذیری از فرهنگ و روش ها رفتاری آنان را تجویز نماید در واقع سلطه و نفوذ فرهنگی کافران را بر مومنان تجویز کرده است. برای اینکه تمام راه نفوذ کافر بر مومن و تمام روش های برتری کفر بر ایمان را سد کند و ببندد, لازم است راه همانند سازی با مومن با کافر را نیز ببندد ریش تراشیدن یکی از مظاهر همگن سازی با کفر است که توسط اسلام منع شده است.
سر معنوی حرمت ازاله ریش
به عنوان حسن ختام بخشی از کتاب اسرار الصلوه امام خمینی در این مورد را نقل می نماییم.
فصل «در گذاشتن ریش و گرفتن شارب»
براى بنده مراقب سزاوار است که از این حکم عنایت حضرت باریتعالى را در حق بندگانش دریابد و ببیند که او راضى نشده که بندگانش بصورت دشمنانش باشند و این نهایت اعتناء مولى را نسبت به بنده میرساند و از طرف دیگر میبایست خطر مخالفت با این سید و آقاى مهربان را درک کند که چگونه با مخالفت با او این مقام تکریم و تشریف و مهر و عطوفت را به ذلت و خوارى و دشمنى و بغض، بدل مى‏سازد و بگونه‏اى که شبیه ببنده مجرم شدن در صورت نیز از جمله محرمات است.
در حدیث قدسى آمده است که خدا بیکى از انبیاء خود خطاب فرمود که به مؤمنان بگوى لباس دشمنان مرا نپوشند و از آنچه دشمنان من میخورند نخورند و راهى که دشمنان من میروند نروند که اگر چنین کنند آنها هم جزء دشمنان من خواهند بود.
مى‏گویم پس اى مسکین بنگر که سید و مولایت تو را بخود اختصاص داده و براى خود برگزیده و از دشمنانش جدا ساخته، و از تشبیه بآنها حتى در صورت و هیئت ظاهرى تو را منزه ساخته، بعد تو اگر با این حکم او مخالفت کنى و از قبول این عنایت سر باز زنى، و به لباس دشمنانش در آئى و تشبه بآنها را اختیار نمائى عقل خودت در قبح و جسارت این مخالفت چگونه حکم میکند، آیا این کار جز اظهار عناد و دشمنى نسبت به آفریدگار چیز دیگرى هست؟ تو همین رفتار را بالنسبه بملوک و بزرگان این دنیا در نظر آور و ببین که اگر سلطانى باشد که اطرافیان و سپاهیانش لباس مخصوصى داشته باشد و دشمن او هم لباس مخصوصى، بعد سلطان بیکى خلعتى عطا کند و بگوید این را بشکل لباس اطرافیان من براى خود لباسى تهیه کن و مبادا که بشکل لباس دشمنان من بدوزى، و او با این دستور مخالفت کند و خلعت سلطان را بشکل لباس دشمنان او بدوزد و در حضور سلطان آن لباس را بپوشد، عقلا این مخالفت را چگونه مى‏بینند؟ آیا این را یک خطا مى‏پندارند یا اینکه این عمل را اعلان دشمنى و طغیان بر علیه سلطان بحساب مى‏آورند، پس بر حذر باش که در رابطه با ملک الملوک چنین رفتار کنى.
. بحارالانوار, ج 12, ص 56
. بحارالانوار, ج 25, ص 175
. وسائل الشیعه , ج 1, اب 52 از همان باب , ص 80
. بحارالانوار, ج 76, ص 111
. وسائل .116
. أسرارالصلاه ص : 110










پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


..
-..-.-.-.-. lll
lll lll
......

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

....... ...
... ... ...Online User....888

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

...
IranSkin go Up
.... تماس با ما ....
....تبلیغات
..... ... ... ...
 
 
بالای صفحه