تبلیغات
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام) - شهوت پرستى در روایات اسلامى
 
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام)
به امید انقلاب معرفتی
درباره وبلاگ


باسلام
خدمت دوستان عزیز این وبلاگ با هدف افزایش بصیرت ایجاد گردیده دور از نظر نیست که انتقاداتی نیز بر آن وارد خواهد بود لطفا با پیشنهادهای ارزشمند و نظرات گرانبهای خویش ما را در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مسلمین یاری فرمایید. اجرکم عند الله و من الله توفیق

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
با تشکر فراوان از اینکه به ما سر زدید مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





شهوت پرستى در روایات اسلامى [1]

این مساله در منابع روایى اسلام،مورد توجه فراوان قرار گرفته است كه بیشتر آنهابیانگر هشدار،درباره پیامدهاى خطرناك آن است.

این احادیث تكان دهنده،هرخواننده‏اى را تحت تاثیر عمیق قرار داده و روشن مى‏سازد كه آلودگى به «شهوت» ـ خواه‏به مفهوم عام و خواه به مفهوم خاص آن ـ

از موانع اصلى سعادت و كمال انسان‏ها و از اسباب مهم گسترش گناه و جنایت در جامعه بشرى است كه در ذیل، به بعضى از آن‏احادیث اشاره مى‏شود:

1- پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مى‏فرمایند:


«ما تحت ظل السماء من اله یعید من دون الله اعظم‏عند الله من هوى متبع، در زیر آسمان معبودى جز خدا پرستیده نشده است كه در پیشگاه‏خدا،بدتر از هوا و هوسى باشد كه انسان را به دنبال خود مى‏كشاند». [2]

به این ترتیب،روشن مى‏شود كه«شهوت»و هواى نفس از خطرناكترین عوامل‏انحراف انسان به سوى زشتى‏هاست.

2- امام امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام مى‏فرمایند
:

«الشهوات سموم قاتلات، شهوت‏ها، زهرهاى كشنده است» [3]

3- در حدیث دیگرى از همان امام بزرگوار علیه السلام آمده است:

«الشهوات مصائدالشیطان، شهوات دام‏هاى شیطان است». [4]

(كه انسان‏ها را به وسیله آن در هر سن و سال‏و در هر زمان و مكان صید مى‏كند).

4- همان حضرت علیه السلام در جاى دیگر مى‏فرمایند:

«امنع نفسك من الشهوات تسلم‏من الآفات، اگر مى‏خواهید از آفات در امان باشید، خویشتن را از تسلیم شدن در برابر شهوات بازدارید». [5]

5- در حدیث دیگرى نیز از همان پیشواى پرهیزكاران جهان آمده است:

«ترك‏الشهوات افضل عباده و اجمل عاده ،ترك شهوت‏ها، برترین عبادت و زیباترین عادت‏است». [6]

6- امام صادق علیه السلام مى‏فرماید:

«من ملك نفسه اذا غضب و اذا رغب و اذا رهب و اذااشتهى،حرم الله جسده على النار، كسى كه به هنگام غضب و تمایل و ترس و شهوت، ملك نفس خویش باشد،خداوند جسد او را بر آتش دوزخ حرام مى‏كند». [7]

7- امیر مؤمنان على علیه السلام در حدیث دیگرى مى‏فرمایند:

«ضادوا الشهوه مضاده الضد ضده و حاربوها محاربه العدو العدو، با خواهش‏هاى نفسانى در تضاد باشید، همچون تضاد دو ضد با یكدیگر و با آن به پیكار برخیزید (مانند) پیكار دشمن با دشمن». [8]

این سخن با صراحت، این حقیقت را بازگو مى‏كند كه «شهوت پرستى» درست مقابل «سعادت» و خوشبختى انسان قرار گرفته است.

پیامدهاى شهوت‏پرستى در كلام امیر مؤمنان على علیه السلام درباره پیامدهاى شهوت پرستى و پیروى از هواى نفس، تعبیرات دقیق،

حساب شده و تكان دهنده‏اى در احادیث اسلامى دیده مى‏شود كه در این بحث تنها به كلام پیشواى متقیان حضرت على علیه السلام اشاره مى‏شود:

1- امیر مؤمنان على علیه السلام مى‏فرمایند:


«اهجروا الشهوات فانها تقودكم الى ركوب‏الذنوب و التهجم على السیئات، از شهوات سركش بپرهیزید كه شما را به ارتكاب انواع‏گناهان و هجوم بر معاصى مى‏كشاند». [9]

2- این مساله گاهى به قدرى شدید مى‏شود كه به كلى دین انسان را بر باد مى‏دهد، چنان كه در حدیث دیگرى مى‏فرمایند:

«طاعه الشهوه تفسد الدین، فرمانبردارى ازشهوات نفسانى، دین انسان را فاسد مى‏كند». [10]

3- آن حضرت در تعبیر دیگرى مى‏فرمایند:

«طاعه الهوى تفسد العقل، هوا پرستى عقل انسان را فاسد مى‏كند». [11]

4- در جاى دیگر مى‏فرمایند:

«الجاهل عبد شهوته، انسان نادان بنده شهوت خویش‏است». [12]

یعنى،انسان جاهل مثل برده خوار و ذلیلى است كه در برابر شهوت خویش، هیچ اختیارى از خود ندارد.

5- در تعبیر دیگر مى‏فرمایند:«عبد الشهوه اسیر لا ینفك اسره،برده شهوت چنان اسیر است كه هرگز روى آزادى را نخواهد دید». [13]

6- آن حضرت علیه السلام در این كه سرانجام «شهوت پرستى»، رسوایى است، مى‏فرمایند:

«حلاوه الشهوه ینغصها عار الفضیحه، شیرینى شهوت را ننگ رسوایى از میان مى‏برد». [14]

7-در تعبیر دیگرى،شهوت پرستى را كلید انواع شرها مى‏دانند:

«سبب الشر غلبه الشهوه [15] سبب شر، غلبه شهوت است».

با توجه به این كه «الشر» با الف و لام جنس و به صورت مطلق ذكر شده است، معناى عموم را مى‏رساند كه این امر بیانگر آن است كه

«شهوت پرستى»، سرچشمه تمام شرها و بدبختى‏هاست.

8- در جاى دیگر ضمن اشاره به این نكته كه غلبه هوا و هوس، سبب بسته شدن راه‏هاى سعادت بشرى شده و او را در گمراهى نگاه مى‏دارد، مى‏فرمایند:


«كیف یستطیع‏الهدى من یغلبها الهوى، چگونه مى‏تواند انسان به هدایت برسد، در حالى كه هواى نفس براو غالب گردیده است». [16]

9- آن حضرت در سخن دیگرى، غلبه شهوات را باعث تضعیف شخصیت انسان مى‏دانند:

«من زادت شهوته قلت مروته، كسى كه شهوات او فزونى یابد، شخصیت انسانى او كم مى‏شود». [17]

10- در بیان دیگرى به این حقیقت اشاره مى‏كند كه راه بهشت، راه «شهوت پرستان» نیست:

«من اشتاق الى الجنه سلا عن الشهوات، كسى كه مشتاق بهشت‏باشد بایدشهوت پرستى را فراموش كند» [18]

11- در جاى دیگر این نكته را گوشزد مى‏كند كه حكمت و آگاهى با شهوت پرستى‏سازگار نیست:

«لا تسكن الحكمه قلبا مع شهوه، حكمت و دانش در قلبى كه جاى شهوت پرستى است،ساكن نمى‏شود». [19]

--------------------------------------------------------------------------------
[1] . اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه 249.
[2] . الدر المنثور، ج 6، ص 261 به نقل از میزان الحكمه ، ج 4، ص 3478، شماره 21400.
[3] . غرر الحكم، حدیث 876.
[4] . غرر الحكم، حدیث 2121.
[5] . غرر الحكم، حدیث 2440.
[6] . همان، حدیث 4527.
[7] . بحار الانوار،ج 75، ص 243.
[8] . شرح غرر الحكم، حدیث 5934.
[9] . غرر الحكم،حدیث 2505.
[10] . شرح غرر الحكم،حدیث 5985.
[11] . همان، حدیث 5983.
[12] . غرر الحكم، حدیث 449.
[13] . غرر الحكم، حدیث 6300.
[14] . غرر الحكم، حدیث 4885.
[15] . شرح غرر الحكم، حدیث 5533.
[16] . همان،حدیث 7001، ص 566 غررالحكم.
[17] . همان، حدیث 8022.
[18] . همان، حدیث 8591.
[19] . همان، حدیث 10915. 






    پیوندهای روزانه
    صفحات جانبی
    آمار وبلاگ
    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :
    امکانات جانبی


    ..
    -..-.-.-.-. lll
    lll lll
    ......

    Flash Required

    Flash is required to view this media. Download Here.

    ....... ...
    ... ... ...Online User....888

    برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


    کد گالری

    ...
    IranSkin go Up
    .... تماس با ما ....
    ....تبلیغات
    ..... ... ... ...
     
     
    بالای صفحه