تبلیغات
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام) - مقالات حرمت تراشیدن ریش 1
 
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام)
به امید انقلاب معرفتی
درباره وبلاگ


باسلام
خدمت دوستان عزیز این وبلاگ با هدف افزایش بصیرت ایجاد گردیده دور از نظر نیست که انتقاداتی نیز بر آن وارد خواهد بود لطفا با پیشنهادهای ارزشمند و نظرات گرانبهای خویش ما را در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مسلمین یاری فرمایید. اجرکم عند الله و من الله توفیق

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
با تشکر فراوان از اینکه به ما سر زدید مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





بازدیدها: 1267   |   تعداد آرا: 43

دانستنی های ریش و ریش تراشی (3)
دانستنی های ریش و ریش تراشی (3)منبع : راسخون 




 نویسنده : مهدی آقابابائی

اجرت گرفتن ، دیه آسیب رساندن به ریش ، فتاوا و استفتاءات مراجع 
 فصل هفتم : شارب ( سبیل )
 الف: نوشیدن آب با سبیل بلند از لحاظ بهداشتی
 رعایت بهداشت، در تمامی خوردنی ها و نوشیدنی ها لازم و ضروری است، اگر موی سبیل بلند باشد به ناچار با خوردنی های مختلف تماس خواهد داشت.
اگر شخصی دودی و سیگاری باشد سبیلهایش از دود سیگار پوشیده و آلوده خواهد شد كه در موقع نوشیدن آب با آب تماس پیدا كرده و میكروبهای مختلف به آب انتقال یافته ، دوباره به درون بدن او بر می گردد. بدین جهت در دین اسلام از نوشیدن آب با سبیل بلند نهی شده و مورد مذمت قرار گرفته است.
سبیل بلند از نظر پزشكی هم پسندیده نیست. پس دقت فرمائید كه از قدیم گفته ا ند:
«الشارب بالشارب كالشارب» (مثل مشهور است) هر كس ، با سبیل بلند آب بنوشد مانند كسی است كه شراب بنوشد ( آشامیدن با سبیل مانند آشامیدن مشروب است ).
مخفی نماند این تشبیه ها و سخت گیریها بیشتر به خاطر حفظ بهداشت خود و اجتماع می باشد كه باید پرهیز كرد و گر نه هیچ وقت گناه آب نوشیدن با سبیل بلند با گناه شرابخواری در كفه ترازو مساوی نخواهد بود.
1- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«لا یطولن احدكم شاربه فان الشیطان یتخذه جنه یستتر به»
هرگز كسی سبیلش را بلند نكند، چون شیطان آنجا را برای خود پناهگاه (سپر استتار) قرار می دهد.(1)
در روایت دیگر آمده است که حضرت فرمودند:
«لا یطولن احدکم شاربه و لا عانته و لا شعر اِبطه فان الشیطان یتخذها مخابی یستتر فیها.»(2)
2- امام صادق و حضرت علی علیهما السلام می فرمایند: گرفتن سبیل از جمعه تا جمعه دیگر امان از مرض جذام است.(3)
3-كوتاه كردن سبیل از دین حنیف ابراهیمیعلیه السلام است.(4)
4- از سنتهای سر كوتاه كردن سبیل است.(5)
5- امام صادق علیه السلام فرمود:
شارب گرفتن رفع غم و وسواس كند.(6)
6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
شارب را از ته بگیرید ، به یهودیان و گبران خود را شبیه مگردانید و فرمود: نیست از ما كسی كه شارب خود را نگیرد.(7)
7- امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر كه ناخن و شارب در هر جمعه بگیرد، در وقت گرفتن بگوید«بسم الله و بالله و علی سنه محمد و آل محمد» بعدد هر ریزه ای كه از مو و ناخن او بریزد حقتعالی ثواب یك بنده از فرزندان اسماعیل آزاد كردن را به او عطا فرماید، بیمار نشود مگر به بیماری مرگ.(8)
ب: عاقبت بلند نگه داشتن سبیل در كلام رسول الله صلی الله علیه و آله

1- مسلمان واقعی نیست.
 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«یا علی من لم یاخذ شاربه فلیس منا»
یا علی! كسی كه سبیل خود را كوتاه نكند مسلمان واقعی نیست.

2- بی بهره از شفاعت
 

«و لم تنل شفاعتنا التارك لشاربه»
و شفاعت ما شامل كسی كه سبیل خود را كوتاه نمی كند نمی شود.

3- ملعون خداوند و فرشتگان
 

«لم یزل فی لعنه الله و الملائكه»
و همیشه مورد لعن خداوند فرشتگان است.

4- مانع اجابت دعا
 

«و لا یستجاب له دعاء»
دعای او به استجابت نمی رسد.

5- باعث سخت جان دادن
 

«و اذا قبض روحه قبض بشده»
و در هنگام قبض روح با سختی روحش از بدن جدا می شود.

6- سبب عذاب در قبر
 

«و عذابه فی القبر صعب»
عذاب او در قبر بسیار سخت است.

7- تسلط مارها و عقربها
 

«و یسلط علیه الحیات و العقارب بكل شعره»
برای هر موی سبیل مارها و عقربها بر او مسلط می شوند.

8- عذاب همیشگی
 

«و كان معذبا الی القیامه»
انسانی كه سبیل خود را كوتاه نكند تا قیامت در قبر عذاب می شود.

9- اهل جهنم
 

«و اذا خرج من قبره كان مكتوبا بین عینیه هذا من اهل النار»
و هنگامی كه از قبرش خارج می شود و در پیشاپیش نوشته شده كه این شخص اهل جهنم است.(9)

فصل هشتم : دیه آسیب رساندن به ریش و اجرت گرفتن
 

تراشیدن ریش دیه دارد
 

برای ازاله موی ریش در شرع دیه ی كامل مقرر شده و هر كه چنین باشد فعلش بر غیر بلكه بر صاحبش حرام است.
دیه آسیب رساندن به ریش
آنقدر ریش در اسلام ارزش دارد و به آن اهمیت داده شده كه اگر كسی ریش دیگری را بكند و یا كاری كند كه ریش او به طور كلی از بین برود باید دیه كامل بپردازد و اگر قسمتی از ریش روئید و قسمت دیگر نروئید باید یك سوم دیه را بدهد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«قضی امیرالمومنین فی اللحیه اذا خلقت فلم تنبت الدیه كامله فاذا نبتت فثلث الدیه»
امیرالمومنین علیه السلام در مورد كسی كه ریش دیگری را از بین ببرد به طوری كه اصلا نروید حكم كردند باید دیه كامل بپردازد و اگر قسمتی از آن روئید باید یك سوم دیه را بدهد.(10)
حضرت امام خمینی (رحمه الله) در تحریرالوسیله ج2 بحث دیه ی موی سر و ریش همین فتوی و حكم را در میان فتاوی انتخاب می نمایند.(11)
اجرت بابت تراشیدن ریش
سئوال: اجرت گرفتن بابت تراشیدن ریش چه حكمی دارد؟
جواب: پولی را كه پیرایش گر و تراشنده ی ریش به عنوان اجرت می گیرد حرام است.
چرا كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
اذا حرم الله شیئاً حرم ثمنه.
وقتی خدا چیزی را حرام نموده اجرت آنرا نیز حرام كرده است.(12)
نكته ای به برادران :
باید توجه داشت كه احكامی را كه مراجع تقلید می گویند از قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت  استخراج كرده و بیان می فرمایند در حق كسانی كه از آنها تقلید می كنند حكم خداست، لذا افرادی كه مرجعشان می فرماید: ریش تراشی حرام است خواه به صورت فتوا و حكم و خواه به صورت احتیاط وجوبی، بدانند كه اجرت گرفتن بابت آن را نیز بهمان صورت حرام می دانند.

فصل نهم : جویدن مو و امراض آن
 

این فصل ربطی به تراشیدن ریش ندارد البته کسانی هستند که موهای خود را می خورند حال یا موهای سبیل یا محاسن و یا در بین زنان گیسوان خود را.
بیماری گیسو خوردن (تریكوبنروار- فیتوبنروار) مخصوصا بین دختران جوان و بانوان دیده شده كه حتی آنقدر دیده شده كه موهای خورده شده در معده جمع و تركیب و شكل معده تغییر یافته است.
و نیز كسانی كه عادت دارند شانه را در دهان بگیرند و چند تار مو را ببلعند و نزد زنانی كه ویار دارند نیز دیده شده است.
در بین مردان نیز كسانی هستند كه موهای شارب خود را لای دندانها گذارده و می جوند و ذراتش را می خورند با سر ریش خود را برگردانده آنرا جویده جدا شده ها را بلع می نمایند.
اولین مرتبه بوسیله دانشگاه ریود وژانیرو این حقیقت كشف و اعلام گردید كه خوردن مو سبب پیدایش خمودگی های روحی می گردد و كسانی كه عادت به مو خوردن یافته اند دچار تزلزل روحی می شوند. ولی سابقه اسلامی آن به 14 قرن می رسد كه جویدن آن را ممنوع دانسته اند.
ناگفته نماند بیماری جنون كشیدن و كندن موها نیز هست كه در افراد عصبانی مزاج دیده می شود و بیماری (TrichoKrptomania) پاره و قطع كردن مو كه بهترین روش درمانی از طریق روانشناسی است.(13)

فصل دهم : داستانی درباره ی ریش تراشی
 

داستان آیت الله بافقی (رحمه الله)
روزی آیت الله شهید حاج شیخ محمد تقی بافقی (رحمه الله) به حمام عمومی تشریف می برد البته هر فرد با ورود به محوطه ی اصلی حمام با شخصیت ظاهریش كه با لباس شناخته می شود، نا معلوم خواهد بود.
در آن جا بین ثروتمند و فقیر ، شاه و گدا فرقی نیست و همه یكسان و مانند هم می باشند. وقتی آیت الله بافقی (رحمه الله) به داخل حمام وارد می شود ناگهان با صحنه ای روبرو می شود كه باید به وظیفه خویش یعنی (نهی از منكر) عمل نماید. می بیند فردی در برابر آئینه مشغول تراشیدن ریش خود هست به او نزدیك می شود و برای ادای تكلیف دینی خود و شكستن این سنت غلط كه مورد تحریم مراجع بزرگوار است به وی تذكر می دهد كه آقا این عملی كه شما انجام می دهید، یعنی تراشیدن ریش حرام است و آن را ترك كن.
آن شخص كه یكی از سرهنگ های بلند پایه ی ارتش رضا خانی بود وقتی در برابر نصایح خیرخواهانه آن اسوه ی تقوا و پرهیزكاری واقع می شود غضبناك شده و بی درنگ سیلی محكمی به صورت آن عالم وارسته می نوازد.
آیت الله بافقی (رحمه الله) با مواجه شدن با چنین عكس العملی، طرف دیگر صورت خویش را به سوی آن شخص می گیرد و می فرماید:«به این طرف صورتم نیز سیلی دیگر بزن و از این كار حرام دست بردار»
آن شخص مغرور وقتی با این همه بزرگواری و سعه ی صدر آیت الله بافقی(رحمه الله) روبرو می شود، از دلاك حمام كه آیت الله بافقی را می شناخت سئوال می كند این آقای بزرگوار كیست؟ او جواب می دهد ایشان حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی بافقی می باشند. وقتی سرهنگ ارتش رضاخانی آن عالم جلیل القدر را می شناسد خدمت ایشان شرفیاب می شود و با نهایت پشیمانی عذر خواهی و طلب عفو و بخشش می كند و به ایشان قول می دهد كه از آن زمان به بعد دست از عمل ریش تراشی بردارد و تا پایان عمر مرحوم آیت الله بافقی (رحمه الله) از نزدیكان و مریدان ایشان محسوب می گردد.(14)

فصل یازدهم : فتاوی مراجع تقلید و علماء
 

یكی از دلائلی كه از برای حرمت ریش تراشی وجود دارد فتاوی علماء و مراجع تقلید است كه قائل به حرمت ریش تراشی هستند. البته بعضی از مراجع صریحاً فتوی به حرمت داده اند مانند:
1- شیخ بهائی (رحمه الله):
تراشیدن ریش مانند سایر گناهان كبیره است.
2- كاشف الغطاء (رحمه الله):
حرمت تراشیدن ریش از مسلمات است.
3- علامه محمد باقر مجلسی(رحمه الله):
تراشیدن ریش قطعی است.
4- شیخ مرتضی انصاری(رحمه الله):
تراشیدن ریش حرام است.
5- مرحوم صدر اصفهانی(رحمه الله):
ریش تراشی را به طور مفصل تحریم كردم و كسی كه قائل به عدم حرمت است از دو حال بیرون نیست، یا از راسخان در علم نیست یا قصدش اظهار فضل است. والله العالم.
6- آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(رحمه الله):
تراشیدن ریش حرام است و الله العالم.(توضیح المسائل)
7- آیت الله العظمی بروجردی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغییر نمی كند. (توضیح المسائل م 2834)
8- آیت الله العظمی گلپایگانی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد حرام است و حكم خدا بواسطه مسخره كردن مردم تغییر نمی كند. (توضیح المسائل).(15)
و بعضی از مراجع بنابر احتیاط واجب قائل به حرمت شده اند مانند:
1- امام خمینی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد احتیاط واجب حرام است.(توضیح المسائل)
2- آیت الله العظمی خوئی (رحمه الله):
تراشیدن ریش و ماشین كردن آن اگر مثل تراشیدن باشد بنابر احتیاط واجب حرام است. (توضیح المسائل)
سه استفتاء پیرامون ریش و ریش تراشی
سه سئوال از مراجع تقلید استفتاء شده كه در كتاب 14 نكته راجع به ریش و ریش تراشی آمده است كه ما آنها را در اینجا از همان كتاب به طور کامل نقل می كنیم.
سئوال 1: تراشیدن ریش و ماشین كردن آن كه به نحو تراشیدن باشد چه حكمی دارد؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
حرام است علی الاحوط.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
جایز نیست علی الاحوط.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
به احتیاط واجب جایز نیست.
5-حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت بركاته):
حرام است والله العالم.
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
بنابر احتیاط واجب حرام است.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
حرام است.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
احتیاط در ترك آن است. سئوال2: آیا برای رشد بهتر ریش و یا بواسطه احساس خارش می توان آن را تراشید یا با ماشین ته زن اصلاح نمود؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
حرام است علی الاحوط و در موارد ضرورت حكم سایر محرمات را دارد.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
روئیدن چند مو در صورت و چانه عرفا ریش حساب نمی شود و احساس خارش مجوز تراشیدن آن نیست.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
برای رشد بهتر ریش جایز نیست آن را تراشید علی الاحوط و احساس خارش اگر ضرورت لازم المراعاتی ندارد جایز نیست.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
رشد مجوز تراشیدن نیست و احساس خارش هم جایز نیست مگر موجب حرج باشد.
5- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپیایگانی (دامت بركاته):
خیر حرام است، و احساس خارش هم مجوز تراشیدن نمی شود. والله العالم
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
خیر، و این امور موجب ارتكاب حرام نمی شود.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
اگر موقع رشد صدق ریش كند تراشیدن آن اشكال دارد و احساس خارش هم مجوز تراشیدن نیست.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
خیر، جایز نیست.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
اگر نمو كافی نكرد، بطوریكه صدق ریش كند اشكال ندارد و از موقع احساس خارش هم اگر مدتی بگذرد عادت می كند.(16)
سئوال 3: حد وجوب ریش گذاشتن چقدر است؟
1- حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمه الله):
و لو با نمره باید صدق داشتن ریش كند عرفا.
2- حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمه الله):
چانه و اطراف آن است طوری كه عرفا بگویند ریش دارد.
3- حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دامت بركاته):
صدق داشتن ریش عرفا كفایت می كند.
4- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دامت بركاته):
به مقداری كه گفته شود ریش دارد.
5- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (دامت بركاته):
حد آن به مقداری است كه عرفا بگویند ریش دارد.
6- حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی (رحمه الله):
حدی است كه در عرف اطلاق ریش بر آن صادق آید.
7- حضرت آیت الله العظمی مجلسی (دامت بركاته):
صدق عرفی كفایت می كند.
8- حضرت آیت الله العظمی مظاهری (دامت بركاته):
به مقداری كه عرفا بگویند فلانی ریش دارد.
9- حضرت آیت الله العظمی مكارم شیرازی (دامت بركاته):
مسلما شامل چانه می شود ولی اصلاح گونه ها اشكالی ندارد و باید عرفا صدق ریش كند.(17)

نتیجه گیری :
 

حرام بودن تراشیدن ریش و حلال بودن گذاشتن آن و فوائد آن و مضرات تیغ كشیدن با استفاده از آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و فتاوی مراجع بزرگوار تقلید و روان شناسی و پزشكی آن بیان و اثبات شد.
منابع و مآخذ :
بحار الانوار/ علامه محمد باقر مجلسی (ره)/ انتشارات دارلکتب الاسلامیه/ 110 جلدی
وسائل الشیعه/ شیخ محمد بن الحسن حر العاملی/ داراحیاء التراث العربی بیروت/ چاپ پنجم/1403ه.ق/1983م.
مستدرک الوسائل/ محدث نوری/ موسسه آل البیت. چاپ بیروت/ 1410ه.ق.
تفسیر كوثر/یعقوب جعفری/انتشارات هجرت/ چاپ اول/ بهار 1376ه.ش.
مكارم الاخلاق/شیخ طبرسی/ انی نصر الحسن بن فضل/موسسه نشر اسلام ی/چاپ دوم/1416ه.ق.
حلیه المتقین/علامه محمد باقر مجلسی(ره)/انتشارات نسیم حیات/چاپ اول/1380 ه.ش.
تفسیر قمی/علی بن ابراهیم قمی/انتشارات بنی الزهرا/چاپ اول/ 88/مترجم جابر رضوانی.
تفسیر عیاشی/ ابی نصر محمد بن مسعود بن عیاش سمرقندی معروف به عیاشی/ انتشارات مکتبه العلمیه الاسلامیه.
امالی/ شیخ صدوق/انتشارات وحدت بخش/چاپ اول/بهار 1384.
خصال/ شیخ صدوق/ انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
مبلغان/ مجله معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم.
14 نكته راجع به ریش و ریش تراشی/رضا مسجدی اصفهانی/انتشارات الحج/چاپ اول/1379.
اولین دانشگاه و آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله/شهید پاک نژاد/ انتشارات یاسر، انتشارات بنیاد فرهنگی/چاپ اول/1364.
ریش تراشی/ اسدالله محمدی نیا.
علل الشرایع/ شیخ صدوق/مترجم: محمد جواد ذهنی تهرانی/انتشارات مومنین.
بهشت جوانان/ اسدالله محمدی نیا/ انتشارات سبط اکبر علیه السلام / چاپ شانزدهم/ 382.
الحکم الزاهره/ علی رضا هابری یزدی/ مترجم: انصاری/مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.

پی نوشت ها :
 

1- مكارم الاخلاق ص 67، الحکم الزاهره با ترجمه انصاری ص711
2 - بحار الانوار ج 73 ص 88 باب 6، علل الشرایع ج2 ص 519، من لا یحضرالفقیه ج1 ص 120 و 127 و النوادر راوندی ص 24
3- مكارم الاخلاق ص 74، بحار الانوارج76 ص 112 ح 15 و امالی صدوق ص 183
4 - خصال شیخ صدوق ج1 ص 49، تفسیر قمی ص 50، تفسیر عیاشی ج1 ص 61 مكارم الاخلاق ص 66و بحارالانوار ج76ص68
5 - خصال ج1 ص 49، تفسیر قمی ص 50، تفسیر عیاشی ج1 ص 61 و بحارالانوار ج76 ص 68 و مكارم الاخلاق ص 66
6 - حلیه المتقین ص 177
7 - همان ص 177
8 - همان ص 176
9- ریش تراشی ص 33-35 و بهشت جوانان ص 404به نقل از زبده العلوم ج 2 ص 243
10 - من لا یحضر الفقیه ج4 ص 150
11 - ریش تراشی ص 36و 37 به نقل از وسائل الشیعه ج 19 ص 260
12 - بحار الانوار ج100ص 55 ح29
13- اولین دانشگاه و آخرین پیغمبر صلی الله علیه و آله ج15 ص 265و 266
14- مجله مبلغان ش8ص120 به نقل از مجاهد شهید آیت الله بافقی(رحمه الله) ص 83
15 - چهارده نكته راجع به ریش و ریش تراشی ص 32و 33
16 - چهارده نكته راجع به ریش و ریش تراشی ص 32و 33
17 - چهارده نكته راجع به ریش و ریش تراشی ص 32و 33



دلایل حرمت تراشیدن ریش

پرسش:
دلایل حرمت تراشیدن ریش در سنت و قرآن چیست؟

پایگاه حوزه6904، 6904
پاسخ:

در پاسخ به سؤال شما، ابتدا باید روشن ساخت که مرادتان از دلیل حرمت تراشیدن ریش چیست؟ به عبارت دیگر، هر حکم شرعی از دو جهت قابل دلیل یابی است:

الف) دلیل شرعی یعنی متون و نصوص و سایر ادله ای که حکم الهی را بیان می کند. این دلیل ها ابزار اصلی فقیه و کارشناس دینی است که از آن طریق می تواند حکم الهی را استنباط کند.

ب) فلسفه حکم یعنی این که چرا خداوند بر موضوع مفروضی، فلان حکم را قرار داده است.

در این رابطه باید به چند نکته توجه کرد:

اولا: فلسفه همه احکام و جزئیات آنها به طور تفصیلی روشن نیست اما به طور اجمالی تردیدی نیست که همه احکام الهی، تابع مصالح و مفاسد واقعی در متعلق آنهاست. بنا بر این در صورتی که فلسفه حکمی را بالخصوص ندانیم، بنا بر قاعده کلی فوق، باید از آن پیروی کرد زیرا یقیناً مصلحتی در آن هست، هر چند بر ما ناشناخته باشد.

ثانیاً: در جستجوی فلسفه احکام نباید همیشه دنبال علوم تجربی رفت و دلیلی مادی و فیزیولوژیک برای آن جست و جو نمود. این فرایند که همواره در پی یافتن مصلحت یا مفسده ای طبی یا مانند آن باشیم، برخاسته از نگرشی مادی گرایانه است در حالی که بسیاری از احکام مصالح معنوی دارند که در حوزه هیچ یک از علوم بشری قابل تحقیق نیست. چنان که در مورد روزه، علوم، به خواص بهداشتی آن پرداخته اند ولی قرآن به فلسفه ای بالاتر بنام «تقوا یابی» اشاره کرده است.

در مورد تراشیدن صورت نیز به لحاظ طبی گفته شده که وجود محاسن، برای محافظت از لثه ها و دندان ها و پوست صورت مفید است. از دیدگاه متخصصین پوست، وجود محاسن در صورت، رعایت نظافت و اصول بهداشتی، برای حفاظت از پوست و لطافت آن مفید است.

از طرف دیگر، وجود محاسن متناسب با ساختار طبیعی مرد است و تراشیدن آن تشبّه به زنان است چنان که در بعضی از روایات به این نکته اشاره شده است[1].

اما از بعد اول باید گفت که در قرآن دلیلی مبنی بر حرمت تراشیدن ریش وجود ندارد که البته روشن است که قرآن در بر دارنده کلیات معارف الهی است و به این جزئیات کمتر می پردازد. اما فقهای شیعه با تمسک به برخی روایات و دلایل دیگری چون سیره متشرعه، حکم به حرمت تراشیدن ریش کرده اند. (بعضی فتوا به حرمت داده اند و عده ای نیز به احتیاط وجوبی حکم کرده اند) [2] که برای آشنایی بیشتر شما و نیز آگاهی از برخی از نکات زیبایی که در این روایات مورد اشاره قرار گرفته است به بعضی از این روایات اشاره می کنیم:

1- امام صادق(ع):«انا نحن نجز الشوارب و نعفی اللحی و علی الفطرة» ما شوارب را کوتاه می کنیم و ریش را باقی می گذاریم و این مطابق فطرت است.[3]

2- امام صادق(ع): «گذاشتن ریش و چیدن شارب، از جمله تعالیم دین حنیف ابراهیم است.»[4]

3- پیامبر اکرم(ص): «شارب ها را کوتاه کنید و ریش را بگذارید و خود را همانند مجوس نکنید.»[5]

4- امام صادق(ع): «شارب ها را کوتاه کنید و ریش را بگذارید و خود را به یهود شبیه نکنید.»[6]

البته بررسی کامل همه روایات با رویکرد کارشناسانه فقهی مجال مفصلی می طلبد که در اینجا به همین مقدار کفایت می کنیم.



[2]أجوبة الاستفتاءات(بالفارسیة) ص : 315س 1413: آیا تراشیدن ریش فسق محسوب می‏شود؟ج:تراشیدن ریش بنا بر احتیاط حرام است و احوط این است که احکام و آثار فسق بر آن مترتّب می‏شود.




مضرات ریش تراشی

برای دیدن این مطلب به ادامه مطلب رجوع کنید

منبع : www.sefareshate-eslam.blogfa.com

در این مقاله با مضرات تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی آشنا خواهید شد.
 در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند. 

علت گذاشتن ریش و حرمت تراشیدن آن :
- دستور خداوند حکیم

رسول خدا (ص) نامه هایی برای پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرویز )) شاه ایران برای پذیرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پیامبر (ص) را پاره کرد و دستور دستگیری آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ایران در حالی به محضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ریش خود را تراشیده و از سبیل های بلند برخوردار بودند .
رسول گرامی اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : وای بر شما !
چه کسی به شما گفته ریش خود را بتراشید و سبیل خود را بلند نگه دارید . آنها گفتند :
پادشاه ایران دستور داده است .
رسول خدا (ص) فرمود :
(( وَ لکن رَبّی اَ مَرَنی باعفاء لـِحیَتی وَ قَصِّ شارِبی ))
اما پروردگار من دستور به گذاشتن ریش و کوتاه کردن سبیل ها داده است .
((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )

2- تشبیه به مجوسیان و یهودیان
از روایات استفاده می شود که یهودیان و مجوسیان بر خلاف دستور خداوند و پیامبران (ع)
ریش خود را می تراشیدند . اسلام برای حفظ هویت فرهنگی ، به مسلمانان دستور داد ضمن
عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبیه بیگانگان نکنند. زیرا اگر ملتی مانند مسلمانان که
دارای فرهنگ غنی و کاملی هستند ، در فرهنگ از دیگران تقلید کردند ، به تدریج اصالت و هویت و فرهنگ دینی و ملی خود را از دست خواهند داد. همانطوری که در طول این چند قرن بالاخص در این عصر از دست دادن هویت فرهنگی در عده ای مشهود است.
بر همین اساس رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحی و لا تَشَبَّهوا بِاِلیَهُودِ ))
سبیل هایتان را کوتاه نمایید و محاسن (ریش ها ) خودتان را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید : (البته محاسن ، نباید از یک قبضه دست بلندتر باشد )
(وسائل الشیعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )

و همچنین آن حضرت فرمودند :
اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفی اللُحی وَ هِیَ
الفطرةُ))
مجوسیان ریش های خود را میتراشیدند و سبییل های را بلند نگه می دارند . ولی ما مسلمین
(عکس آنها ) سبیل های خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه می داریم ، و ریش داشتن و کوتاه
کردن سبیل مطابقت فطرت انسانی است
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
و نیز رسول خدا (ص) فرمودند :
((لَیسَ مِنا مَن تَشَیبَّهَ بِغَیرِنا ))
کسی که خود را شبیه غیر مسلمانان در آورد از ما نیست
و همچنین فرموده ملمان واقعی نیست کسی که به دستور و رسوم و آداب بیگانه عمل کند .
(کنز العمال : ج 1 ، ص 219)

امام صادق (ع) فرمودند :
خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنید شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
می گردید .
( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )

3- عظمت و نشانگی مردانگی
ریش از نشانه های مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان می دهد و ریش در آوردن در مرد علامت آن است که دیگر او جزء بچه ها و زنان نیست ، کسی که ریش خود را می تراشد ، این نشانه و ابهت مردی را از بین می برد و خود را شبیه زنان می گرداند مفضل یکی از یاران امام صادق (ع) درباره علت ریش سوال کرد .
آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
هنگامی که انسان مو و ریش در صورتش می روید، این کار علامت و نشان مرد بودن و عظمت و ابهت او را می رساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبیه زنان بودن خارج میسازد بعد آن حضرت (ع) فرمود : اگر فرزندی که متولد می شود ، مونث و دختر باشد، صورت او به خاطر نروئیدن یش صاف و پاکیزه می ماند تا این پاکیزگی و شادابی و طراوت در صورت زن سبب تحریک و جلب مردان و زمینه را برای ازدواج با یکدیگر فراهم سازد که ازدواج هم برای باقی ماندن نسل بشر می باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و 75 )
4- زینت مردان
از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتیاز و ارزشی در ریش است که مردان دارند ولای زنان
ندارند ؟
امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسیله محاسن زینت داده است و فضیلتی برای مردان
است و به وسیله ریش مردان از زنان شناخته می شوند .
(سفینة البحار ، ج 2 ، ص 508 )

- باعث رساندن آسیب به صورت
رسول خدا (ص) فرمودند:
محاسن (ریش) را از ته زدن یک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسی که خود را از شکنجه و اذیت کند لعنت خداوند بر او باد .
مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفینة البحار : ج 2 ص 508 )

6- عمل قوم لوط
قوم لوط مردمی آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنیع لواط ، انها را نابود ساخت و یکی از اعمالی که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ، تراشیدن ریش بود .
رسول گرامی (ص) فرمود :
ده عمل زشت و گناه ، باعث نابودی قوم لوط شد. یکی عمل لواط و آن حضرت بقیه اعمال آنها را شمرد و تا اینکه فرمود :و تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل دو عمل و گناهی بود که سبب از بین رفتن قوم لوط شد
( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )
 
در اسلام کوتاه کردن سبیل و گذاشتن ریش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدس تعیین نموده ، مورد تشویق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشیدن ریش و بلند نمودن سبیل و خود را شبیه بیگانگان نمودن بسیار مذمت شده است .

فلسفه حرام بودن تراشیدن ریش :

همه مراجع عالیقدر فتوی به حرمت ریش تراشی داده اند و فرقی در حرام بودن بین تراشیدن
تمام صورت و یا قسمتی از صورت نگذاشته اند. در عین حال عده ای سوال می کنند که علت
حرام بودن ریش تراشی چیست ؟
در این بحث به صورت فهرست وار ضررهای جسمی و روحی آن گفته خواهد شد و قبل از
آن تاریخچه ای از ریش گذاشتن و تراشیدن آن بیان خواهد شد.

تاریخچه ای از ریش گذاشتن:


وقتی تاریخ ریش گذاشن بررسی می شود ، یک نوع افراط و تفریط در آن بوده به طوری که عده ای ریش خود را آنقدر بلند می کردند که به زمین کشیده می شده و افرادی را اسیر جمع آوری آن از زیر دست و پا می کردند . در مقابل برخی ریش خود را از ته می زدند ،

ریش در شریعت حضرت موسی (ع) :


عبرانیان از زمان های بسیار قدیم ریش می گذاشتند و بر طبق شریعت حضرت موسی (ع) مجاز به تراشیدن ریش نبودند و کندن ریش نزد آنان علامت تحقیر و بی احترامی بود.
حضرت موسی (ع) با مردانی از بنی اسرائیل به کوه طور رفت ودستور فرمود که بعد از دعای من آمین بگویید . از جمله دعاهای حضرت نفرین بر کسانی که ریش خود را می تراشیدند.
(برگرفته از اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )

سلاطین و علماء


سلاطینی از بابل ، آشور، ایران و یونان قدیم ریش خود را فرمی دادند و در مجسمه های داریوش بزرگ و حکمائی مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط این موضوع مشهود است .
برخی فراعنه مصر سنگ های قیمتی و مروارید به ریش خود می آویختند و آن سنگ ها ریش ها را اصلاح می کردند.
معروف است که ریش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تیراندازی غلامان می دویدند و ریش شاه را که به زمین می رسید با پارچه ای بسته و به پشتش گره میزدند.
ریش فتحعلی شاه قاجار و دربانیانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تیراندازی آن را می بستند.
زمانی ریش ها را شکل خاصی مانند توپی ، دم کبوتری ، مربع و مستطیل می دادند .
((عباد)) برادر عبیدالله بن زیاد )) ریش طویلی داشته و ((ضیاءالدین قزوینی )) استاد
((سعد الدین تفتازانی )) ریشش آنقدر طولانی بود که به کفش هایش می رسید و در خواب آن
را کیسه می کرد و چون بر مرکب سوار می شد ، انرا متفرق می نمود و مردم را متوجه خود می ساخت .
مردم یونان و روم قدیم هم ریش داشتند، اما کم کم در ایام شادی ریش تراشی معمول گردید .
اما در نزد ایرانیان ریش مرسوم بوده است.
اولین کسی که فرمان ریش تراشی را دسته جمعی صادر کرد ((اسکندر مقدونی )) بود و دومین نفر که این دستور را داد ((فیلیپ هفتم )) در اسپانیا و سومین نفر ((پطر کبیر))در روسیه بود و او چنان سخت گرفت که کسانی را که دارای ریش بودند ، جریمه می کرد و چهارمین نفر ((شاه عباس صفوی )) در ایران بود.

احترام ریش نزد درویشان


قلندران و درویشان در عراق موی سر و ابرو را می تراشیدند و در ایران تاری از موی ریش و سبیل را به عنوان ارادت و دوستی و مردی و یا برای شرط نذر برای یکدیگر ارسال می کردند و یا گرو می گذاشتند.
در یک دوره طولانی اگر ریش کسی را می کندند ، آنقدر توهین آمیز بود که مرگ را بر آن ترجیح می داد و ریش داشتن را مورد احترام قرار می دادند ، و چه بسا بعضی دولت ها ریش انسان های مجرم را می تراشیدند و تبعیدش می کردند و با پیاده و سواره در شهر در معرض تماشای عموم قرار می دادند .
داشتن ریش سیره انبیاء (ع) و دانشمندان اروپایی


سیره انبیاء و ائمه اطهار (ع) و اولیاء الهی و علماء گذاشتن ریش بود و از تراشیدن آن نفرت
داشتند و در بین دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطین بسیاری از آنها به پیامبران در ریش
گذاشتن اقتدا می کردند. از جمله دانشمندان اروپایی که ریش داشته اند و عکسهایشان در کتابها
و موزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوی ، ماریونی (مخترع ماشین چاپ ) کوری پیر (فیزیک و شیمیدان فرانسوی کاشف رادیوم ) ، تارنیه (بزرگترین استاد معالجه امراض) لوکاس شامپیو نبر (نخستین کسی که عمل فتق را انجام داد ) دکتر پرفسور امیل
و.....





 مضرات ریش تراشی
 در این مقاله با مضرات تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی آشنا خواهید شد.
 در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند. 

علت گذاشتن ریش و حرمت تراشیدن آن :
- دستور خداوند حکیم

رسول خدا (ص) نامه هایی برای پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرویز )) شاه ایران برای پذیرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پیامبر (ص) را پاره کرد و دستور دستگیری آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ایران در حالی به محضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ریش خود را تراشیده و از سبیل های بلند برخوردار بودند .
رسول گرامی اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : وای بر شما !
چه کسی به شما گفته ریش خود را بتراشید و سبیل خود را بلند نگه دارید . آنها گفتند :
پادشاه ایران دستور داده است .
رسول خدا (ص) فرمود :
(( وَ لکن رَبّی اَ مَرَنی باعفاء لـِحیَتی وَ قَصِّ شارِبی ))
اما پروردگار من دستور به گذاشتن ریش و کوتاه کردن سبیل ها داده است .
((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )

2- تشبیه به مجوسیان و یهودیان
از روایات استفاده می شود که یهودیان و مجوسیان بر خلاف دستور خداوند و پیامبران (ع)
ریش خود را می تراشیدند . اسلام برای حفظ هویت فرهنگی ، به مسلمانان دستور داد ضمن
عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبیه بیگانگان نکنند. زیرا اگر ملتی مانند مسلمانان که
دارای فرهنگ غنی و کاملی هستند ، در فرهنگ از دیگران تقلید کردند ، به تدریج اصالت و هویت و فرهنگ دینی و ملی خود را از دست خواهند داد. همانطوری که در طول این چند قرن بالاخص در این عصر از دست دادن هویت فرهنگی در عده ای مشهود است.
بر همین اساس رسول گرامی اسلام (ص) فرمود:
((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحی و لا تَشَبَّهوا بِاِلیَهُودِ ))
سبیل هایتان را کوتاه نمایید و محاسن (ریش ها ) خودتان را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید : (البته محاسن ، نباید از یک قبضه دست بلندتر باشد )
(وسائل الشیعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )

و همچنین آن حضرت فرمودند :
اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفی اللُحی وَ هِیَ
الفطرةُ))
مجوسیان ریش های خود را میتراشیدند و سبییل های را بلند نگه می دارند . ولی ما مسلمین
(عکس آنها ) سبیل های خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه می داریم ، و ریش داشتن و کوتاه
کردن سبیل مطابقت فطرت انسانی است
(وسائل الشیعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
و نیز رسول خدا (ص) فرمودند :
((لَیسَ مِنا مَن تَشَیبَّهَ بِغَیرِنا ))
کسی که خود را شبیه غیر مسلمانان در آورد از ما نیست
و همچنین فرموده ملمان واقعی نیست کسی که به دستور و رسوم و آداب بیگانه عمل کند .
(کنز العمال : ج 1 ، ص 219)

امام صادق (ع) فرمودند :
خداوند به یکی از پیامبران وحی کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهید که اگر چنین کنید شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
می گردید .
( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )

3- عظمت و نشانگی مردانگی
ریش از نشانه های مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان می دهد و ریش در آوردن در مرد علامت آن است که دیگر او جزء بچه ها و زنان نیست ، کسی که ریش خود را می تراشد ، این نشانه و ابهت مردی را از بین می برد و خود را شبیه زنان می گرداند مفضل یکی از یاران امام صادق (ع) درباره علت ریش سوال کرد .
آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
هنگامی که انسان مو و ریش در صورتش می روید، این کار علامت و نشان مرد بودن و عظمت و ابهت او را می رساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبیه زنان بودن خارج میسازد بعد آن حضرت (ع) فرمود : اگر فرزندی که متولد می شود ، مونث و دختر باشد، صورت او به خاطر نروئیدن یش صاف و پاکیزه می ماند تا این پاکیزگی و شادابی و طراوت در صورت زن سبب تحریک و جلب مردان و زمینه را برای ازدواج با یکدیگر فراهم سازد که ازدواج هم برای باقی ماندن نسل بشر می باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و 75 )
4- زینت مردان
از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتیاز و ارزشی در ریش است که مردان دارند ولای زنان
ندارند ؟
امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسیله محاسن زینت داده است و فضیلتی برای مردان
است و به وسیله ریش مردان از زنان شناخته می شوند .
(سفینة البحار ، ج 2 ، ص 508 )

- باعث رساندن آسیب به صورت
رسول خدا (ص) فرمودند:
محاسن (ریش) را از ته زدن یک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسی که خود را از شکنجه و اذیت کند لعنت خداوند بر او باد .
مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفینة البحار : ج 2 ص 508 )

6- عمل قوم لوط
قوم لوط مردمی آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنیع لواط ، انها را نابود ساخت و یکی از اعمالی که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ، تراشیدن ریش بود .
رسول گرامی (ص) فرمود :
ده عمل زشت و گناه ، باعث نابودی قوم لوط شد. یکی عمل لواط و آن حضرت بقیه اعمال آنها را شمرد و تا اینکه فرمود :و تراشیدن ریش و بلند کردن سبیل دو عمل و گناهی بود که سبب از بین رفتن قوم لوط شد
( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )
 
در اسلام کوتاه کردن سبیل و گذاشتن ریش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدس تعیین نموده ، مورد تشویق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشیدن ریش و بلند نمودن سبیل و خود را شبیه بیگانگان نمودن بسیار مذمت شده است .

فلسفه حرام بودن تراشیدن ریش :

همه مراجع عالیقدر فتوی به حرمت ریش تراشی داده اند و فرقی در حرام بودن بین تراشیدن
تمام صورت و یا قسمتی از صورت نگذاشته اند. در عین حال عده ای سوال می کنند که علت
حرام بودن ریش تراشی چیست ؟
در این بحث به صورت فهرست وار ضررهای جسمی و روحی آن گفته خواهد شد و قبل از
آن تاریخچه ای از ریش گذاشتن و تراشیدن آن بیان خواهد شد.

تاریخچه ای از ریش گذاشتن:


وقتی تاریخ ریش گذاشن بررسی می شود ، یک نوع افراط و تفریط در آن بوده به طوری که عده ای ریش خود را آنقدر بلند می کردند که به زمین کشیده می شده و افرادی را اسیر جمع آوری آن از زیر دست و پا می کردند . در مقابل برخی ریش خود را از ته می زدند ،

ریش در شریعت حضرت موسی (ع) :


عبرانیان از زمان های بسیار قدیم ریش می گذاشتند و بر طبق شریعت حضرت موسی (ع) مجاز به تراشیدن ریش نبودند و کندن ریش نزد آنان علامت تحقیر و بی احترامی بود.
حضرت موسی (ع) با مردانی از بنی اسرائیل به کوه طور رفت ودستور فرمود که بعد از دعای من آمین بگویید . از جمله دعاهای حضرت نفرین بر کسانی که ریش خود را می تراشیدند.
(برگرفته از اولین دانشگاه و آخرین پیامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )

سلاطین و علماء


سلاطینی از بابل ، آشور، ایران و یونان قدیم ریش خود را فرمی دادند و در مجسمه های داریوش بزرگ و حکمائی مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط این موضوع مشهود است .
برخی فراعنه مصر سنگ های قیمتی و مروارید به ریش خود می آویختند و آن سنگ ها ریش ها را اصلاح می کردند.
معروف است که ریش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تیراندازی غلامان می دویدند و ریش شاه را که به زمین می رسید با پارچه ای بسته و به پشتش گره میزدند.
ریش فتحعلی شاه قاجار و دربانیانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تیراندازی آن را می بستند.
زمانی ریش ها را شکل خاصی مانند توپی ، دم کبوتری ، مربع و مستطیل می دادند .
((عباد)) برادر عبیدالله بن زیاد )) ریش طویلی داشته و ((ضیاءالدین قزوینی )) استاد
((سعد الدین تفتازانی )) ریشش آنقدر طولانی بود که به کفش هایش می رسید و در خواب آن
را کیسه می کرد و چون بر مرکب سوار می شد ، انرا متفرق می نمود و مردم را متوجه خود می ساخت .
مردم یونان و روم قدیم هم ریش داشتند، اما کم کم در ایام شادی ریش تراشی معمول گردید .
اما در نزد ایرانیان ریش مرسوم بوده است.
اولین کسی که فرمان ریش تراشی را دسته جمعی صادر کرد ((اسکندر مقدونی )) بود و دومین نفر که این دستور را داد ((فیلیپ هفتم )) در اسپانیا و سومین نفر ((پطر کبیر))در روسیه بود و او چنان سخت گرفت که کسانی را که دارای ریش بودند ، جریمه می کرد و چهارمین نفر ((شاه عباس صفوی )) در ایران بود.

احترام ریش نزد درویشان


قلندران و درویشان در عراق موی سر و ابرو را می تراشیدند و در ایران تاری از موی ریش و سبیل را به عنوان ارادت و دوستی و مردی و یا برای شرط نذر برای یکدیگر ارسال می کردند و یا گرو می گذاشتند.
در یک دوره طولانی اگر ریش کسی را می کندند ، آنقدر توهین آمیز بود که مرگ را بر آن ترجیح می داد و ریش داشتن را مورد احترام قرار می دادند ، و چه بسا بعضی دولت ها ریش انسان های مجرم را می تراشیدند و تبعیدش می کردند و با پیاده و سواره در شهر در معرض تماشای عموم قرار می دادند .
داشتن ریش سیره انبیاء (ع) و دانشمندان اروپایی


سیره انبیاء و ائمه اطهار (ع) و اولیاء الهی و علماء گذاشتن ریش بود و از تراشیدن آن نفرت
داشتند و در بین دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطین بسیاری از آنها به پیامبران در ریش
گذاشتن اقتدا می کردند. از جمله دانشمندان اروپایی که ریش داشته اند و عکسهایشان در کتابها
و موزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوی ، ماریونی (مخترع ماشین چاپ ) کوری پیر (فیزیک و شیمیدان فرانسوی کاشف رادیوم ) ، تارنیه (بزرگترین استاد معالجه امراض) لوکاس شامپیو نبر (نخستین کسی که عمل فتق را انجام داد ) دکتر پرفسور امیل
و.....







مضرات تراشیدن ریش

در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدن ریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتی عرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریش فرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی دندان و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر بهداشت مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهای صورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهای بسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری از اوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا ((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشته است که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریش نافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریش فوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی که متوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجه به جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی در فصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلب آنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمه های لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشک دیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریش بیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت پوست کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزه ثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد و بدل میشود و اکسیژن را به زیر  پوست میرسانند و به همین جهت پوست کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافع ریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای که هر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله در سال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و به دلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برای مبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند.
برگرفته شده از :پارسی طب





تاریخچه اصلاح کردن به صد هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. در آن زمان انسان ها برای کندن موهای خود از دو تا گوش ماهی )صدف( استفاده می کردند، به گونه یی که موها را بین آنها گیر می انداختند و می کندند. اما استفاده از تیغ برای زدودن موها به سه هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد که در آن زمان از سنگ چخماق برای درست کردن تیغ های یکبار مصرف استفاده می کردند. از همان زمان ها با به کارگیری فلزات، ساخت تیغ های دائمی از جنس مس شروع شد. امروزه تیغ های مسی هنوز هم در هند و مصر یافت می شوند. در یونان در پانصد سال قبل از میلاد، اصلاح کردن صورت در مردان بسیار رایج بوده است. امروزه اصلاح صورت با تیغ یکی از کارهای روزمره بسیاری از آقایان است که از دوران جوانی این کار را آغاز می کنند. برای بسیاری از آنها، داشتن صورتی صاف و اصلاح شده، برای آغاز یک روز خوب کاری اعتماد به نفس خاصی را به فرد می دهد. در حال حاضر دو نوع کلی از تیغ های اصلاح وجود دارد، تیغ های مستقیم که در پیرایشگاه های مردانه به کرات مورد استفاده قرار می گیرند: بدین ترتیب که در یک وسیله فلزی خاص تیغ های یکبار مصرف برای هر بار استفاده جایگزین می شوند. دیگری تیغ های ایمنی هستند که در انواع مختلف ساخته می شوند، مانند تیغ های دولبه، تیغ های کارتریج و یکبار مصرف که در این میان تیغ های کارتریج گران ترین و تیغ های یکبار مصرف ارزان ترین انواع تیغ ها هستند.
اصلاح با تیغ چه عوارضی را ایجاد می کند

بریدگی، خراشیدگی، تحریک و احساس گم کردن چیزی از عوارض اصلاح با تیغ محسوب می شوند. برخی افراد که دارای موهای مجعد هستند پاسخ التهابی نامناسبی به اصلاح با تیغ می دهند که به آن سودوفولیکولیت ریش یا RAZER BUMPS گفته می شود که ناشی از فرورفتن نوک موهای بریده شده با تیغ، داخل پوست و ایجاد جوش های التهابی است. بسیاری از عوارض را می توان با استفاده از تیغ تازه، مصرف زیاد لوبریکانت و پرهیز از فشار زیاد تیغ روی پوست و همچنین استفاده از فرچه اصلاح به حداقل رساند. از عوارض دیگر تیغ خونریزی و نیز بر جا ماندن )گاهی از مواقع( جوشگاه های بدشکل روی پوست است. اگر افراد برای اصلاح از تیغ های شخصی استفاده نکنند امکان انتقال بیماری های ویروسی مثل ایدز و هپاتیت وجود دارد. به همین دلیل افراد هنگام مراجعه به پیرایشگاه ها و آرایشگاه ها، باید دقت کنند تیغ های مصرفی نو باشند. از دیگر مشکلات شایع استفاده از تیغ، سوختگی با تیغ است. در این حالت یک خراش خفیف قرمز رنگ ظاهر شده و معمولاً پس از چند ساعت، تا یکی دو روز )بسته به شدت آن( رفع می شود. در موارد شدید، سوختگی می تواند با جوش هایی در اطراف موهای اصلاح شده یا جوش های چرکی همراه شود. سوختگی به ویژه در افرادی که موهای ضخیم را در نواحی با پوست حساس تیغ می زنند )مثل کشاله ران، زیر بغل، سینه و ریش( شایع تر است. از دیگر علل سوختگی با تیغ، تیغ زدن های پشت سر هم، استفاده از تیغ کند، اصلاح با تیغ به صورت خشک، فشار زیاد هنگام اصلاح، اصلاح بیش از حد سریع یا خشن و اصلاح در خلاف جهت رویش موها است. راه های پیشگیری از این سوختگی عبارتند از مرطوب کردن صورت، استفاده از فرچه اصلاح و کف صابون، استفاده از ژل مرطوب کننده، اصلاح در جهت رویش موها، اجتناب از اصلاح کردن های مکرر و پشت سر هم، پرهیز از خاراندن یا تحریک بعد از اصلاح، پرهیز از فرآورده های محرک مثل ادکلن و عطرها روی ناحیه اصلاح شده و استفاده از کرم های after shave حاوی نرم کننده ها و مرطوب کننده.

منبع : متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی









پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


..
-..-.-.-.-. lll
lll lll
......

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

....... ...
... ... ...Online User....888

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

...
IranSkin go Up
.... تماس با ما ....
....تبلیغات
..... ... ... ...
 
 
بالای صفحه