تبلیغات
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام) - آموزش گام به گام قصیح خوانی قران
 
امیرالمومنین حیدر (علیه السلام)
به امید انقلاب معرفتی
درباره وبلاگ


باسلام
خدمت دوستان عزیز این وبلاگ با هدف افزایش بصیرت ایجاد گردیده دور از نظر نیست که انتقاداتی نیز بر آن وارد خواهد بود لطفا با پیشنهادهای ارزشمند و نظرات گرانبهای خویش ما را در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مسلمین یاری فرمایید. اجرکم عند الله و من الله توفیق

مدیر وبلاگ :
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
با تشکر فراوان از اینکه به ما سر زدید مطالب سایت را چگونه ارزیابی می کنید؟





آموزش گام به گام قصیح خوانی قران(به مرورکامل میشود)

l       فهرست مطالب :

فصل اول : معنای تجوید

فصل دوم : تلفظ صحیح اواهای در زبان قران

فصل سوم : اقسام الف

فصل چهارم :  ادغام

فصل پنجم : احکام تنوین و نون ساکن

فصل ششم : احکام میم ساکن

فصل هفتم :جمع بندی موارد غنه

 فصل هشتم : مد و قصر

فصل نهم : وقف و ابتدا

فصل دهم : استعلا و استفال

فصل یازدهم : قلقله و لین

فصل دوازدهم :  تفخیم و ترقیق

فصل اول : معنای تجوید

E   از نظر لغوی:

    مترادف با کلمه «تحسین» به معنای نیکو گردانیدن

E   از نظر اصطلاحی:

    قواعد و دستورهای صحیح ادا کردن حروف از نظر مخارج ، صفات و احکام آن.

فصل دوم : تلفظ صحیح آواها در زبان قران

l     نکته : بـسـیـارى از حروف عربى تقریباً به همان شكل فارسى تلفّظ مى شوند و نیازى به آموزش نـدارد و تـنـها ده حرف در زبان عربى ، تلفّظ آنها به گونه دیگرى است كه عبارتند از:

1- واو  2- حاء  3- عین  4- غین  5- ثاء  6- ذال  7- ظاء 8- طاء  9- صاد  10- ضاد

                

• درس اول: آواهای کوتاه و کشیده

 آواهای کوتاه

فتحه :

این اوا از سایش بازدم با تارهای صوتی(مجهور) در حالتی که لبها حالت باز شدن را به خود می گیرد.

کسره :

این اوا از سایش بازدم با تارهای صوتی(مجهور) در حالتی که لبها حالت شکسته را به خود می گیرد.

ضمه :

این اوا از سایش بازدم با تارهای صوتی(مجهور) در حالتی که لبها حالت غنچه را به خود می گیرد.

آواهای کشیده :

فتحه کشیده : ـَ ا همان فتحه معمولی است باکمی کشش بیشتر: مانند ، جَاء مَاء

کسره کشیده : _ٍ ی همان کسره معمولی با کمی کشش بیشتر ، مانند : غشٍی

ضمه کشیده : _ُ و همان ضمه معمولی با کمی کشش بیشتر ،مانند : ظلمُوا

نکته اول : فتحه اگر نزد قاف غین خاء باشد درشت ادا می شود و اگر نزد صاد ضاد طاء ظاء باشد درشتر ادا میشود و نزد مابقی بیست و یک حرف دیگر معمولی ادا میشود واگر قاف غین خاء صاد ضاد طاء ظاء در حالت نصب باشند بیشترین درشتی را دارند و اگر در حالت ضمه باشند کمتر درشتی  دارند و اگر در حالت کسره باشند کمترین درشتی دارند.

نکته دوم : از انجا که در زبان عربی الف نداریم در نتیجه الف در جَاء فقط علامت کشش بیشتر فتحه است.

درس دوم : تلفظ اوای ثاء

l     این حرف ، باسایش بازدم مهموس از سر زبان و سر دندانهاى پیشین بالا و به حالت دمیدگى  ادا می شود.

l     مَثـْواكـُمْ ـ فـَاثـْبـُتـُوا ـ یـَثـْرِبَ ـ مـِثـْلَهـُمْ ـ مـُثـْقَلُونَ ـ مَثْنى ـ ثَلاثَ ـ ثَقُلَتْ ـ لَبِثَ ـ مِنَ الْمـَثـانـى ـ ثـامـِنـُهـُمْ ـ فـَاَثـابـَكُمْ ـ ثِیابَهُمْ ـ مَوْثِقاً ـ جاثِیَةً ـ كَثیراً ـ جِثِیّاً ـ حَثیثاً ـ ثُمَّ ـ ثُبُوراً ـ ثُلُثُ ـ  لَمـَثـُوبـَةٌ  ـ  ثـَلا ثـُونَ  ـ  مـَبْثُوثَة ٌ.

درس سوم : تلفظ اوای ذال

l     حـرف (ذال ) باسایش بازدم مجهور از سـر زبـان و سـر دنـدانـهاى پیشین بالا بصورت نازك و كم حجم ادامی شود.

l     اَذْهَبَ ـ وَاذْكُرُوا ـ حـِذْرَكـُمْ ـ اِذْقالَ ـ یُذْهِبْكُمْ ـ عُذْراً ـ ذَكِّرْهُمْ ـ ذَهَبُوا ـ مُذَبْذَبینَ ـ ذَّائِقُوا ـ ذ لِكُمْ ـ اَذاعُوا ـ تـُذِلُّ ـ لِذِى الْقـُرْبى ـ اَلَّذینَ ـ لِیُذیقَهُمْ ـ نُذُرِ ـ ذُلِّلَتْ ـ دُنُوبَنا ـ خُذُوهُ ـ ذُوقُوا ـ نُذُورَهُمْ ـ تُكَذِّبانِ ـ اَلذُّنُوبِ ـ فَاَذَّنَ مُؤَذِّنٌ .

درس چهار: تلفظ اوای ظاء

l     حـرف (ظاء) با سایش بازدم مجهور از بین سـر زبـان و سـر دنـدانـهاى پیشین بالا مثل اوای (ذال) اما بصورت درشت و پر حجم ادامی شود.

l     اَظـْلَمَ ـ یـَظـْلِمـُونَ ـ یـُظـْهـِرَ ـ حـَفـِظـْنـاهـا ـ وَاغـْلُظْ ـ مُظْلِمُونَ ـ ظَلَمُوا ـ ظَلَّتْ ـ یُظاهِرُوا ـ ظالِمى ـ لَظـالِمُونَ ـ ظِلالُها ـ ظِهْرِیّاً ـ مَحْفُوظٍ ـ كَظیمٌ ـ حافِظینَ ـ عَظیمٌ ـ ظُلِمُوا ـ یَظُنُّ ـ ظُلُماتٍ ـ تُوعَظُونَ ـ وَاحْفَظُوا ـ حافِظُونَ .

 

درس پنجم : لفظ اوای طاء

l       حرف (طاء)همان (تاء) است اما درشت و پر حجم و از تماس روى سر زبان با ناهمواریهاى كام بالابصورت درشت و پرحجم ادا می شود. .(در هنگام تلفظ این آوا دهان به صورت عمودی باز میشود)

l       اَطـْغـى ـ تـَطْغَوْا ـ فِطْرَةَ ـ خِطْبَةِ ـ مُطْمَئِنّینَ ـ یُطْعِمُونَ ـ فَطَرَ ـ طَفِقَ ـ اِسْتَطَعْتُمْ ـ طآئِفَتانَ ـ اَطاعُونا ـ بِطائِنُها ـ وَ لا تُطِعْ ـ سُطِحَتْ ـ طِفْلاً ـ اَساطیرُ ـ اَطیعُونِ ـ خَطیئاتِكُمْ ـ طُمِسَتْ ـ خُطُواتِ ـ طُغْیاناً ـ طُوبى ـ یَطُوفُ ـ بُطُونِهِمْ ـ تُشْطِطْ ـ تَخُطُّهُ ـ لِلطّاغینَ

درس ششم : تلفظ اوای صاد

l     حـرف (صـاد) همان (سین) است اما درشت و پر حجم و از تماس سر زبان و پشت دندانهاى پیشین پایین بصورت درشت و پرحجم می شود.(در هنگام تلفظ این آوا دهان به صورت عمودی باز میشود)

l     اَصْلَحَ ـ اَصْدَقَ ـ اِصْلاحِِها ـ مِصْرَ ـ تُصْعِدُونَ ـ یُصْرَفُ ـ صَلاتى ـ قَصَصَ ـ صَدَقَ ـ مَصانِعَ ـ لَصادِقٌ ـ صـالِحینَ ـ صِراطى ـ یَفْصِلُ ـ اَبْصِرْهُمْ ـ نَصیباً ـ مَصیرَكُمْ .

درس هفتم : تلفظ اوای ضاد

l       حـرف (ضـاد) از تـمـاس كـناره زبان (هر طرف كه میسّر باشد) با دندانهاى كرسى بالا (همان طرف ) و كشیده شدن بر آنها ایجاد مى شود و آن را باید درشت و پرحجم اداء كرد.

l       اَضـْعَفُ ـ یَضْرِبْنَ ـ رِضْوانٌ ـ فَضْلُ ـ مُضْغَةَ ـ مُضْعِفُونَ ـ ضَلَّ ـ وَضَعَها ـ ضَرَبَ ـ ضاحِكَةٌ ـ لَضـآلُّونَ ـ ضـامـِرٍ ـ نـَضـِجـَتْ ـ فـِى الاَْرْضِ ـ ضـِعافاً ـ ضیزى ـ رَضیتُ .

• درس هشتم: تلفظ حرف غین

l       حرف (غین ) از انتهاى حلق و با سستى و نرمی(سایش بازدم مجهوراز حلق) و کمی کشش، درشت و پرحجم ادا شود.

l       نَغْفِرْ ـ یَغْلى ـ اَفْرِغْ ـ اُغْشِیَتْ ـ یُغْنیهِمْ ـ فَاسْتَغْفَرَ ـ تَغَشّها ـ غَیْرى ـ غَنِمْتُمْ ـ اَلْغافِرینَ ـ وَالْمَغارِبِ ـ فِى الْغارِ ـ غِلٍّ ـ غِسْلینٍ ـ بُغِىَ ـ اَبْغیكُمْ ـ فَالْمُغیراتِ ـ غُفْرانَكَ ـ یَنْزَغُ .

• درس نهم: تلفظ حرف عین

l       حرف (عین ) باخروج بازدم مجهوروفشرده شدن وسط حلق ،باکمی غلظت  ادا شده و هنگام سكون صدا در آن تقریباً قطع نمى شود.

l       اَعـْلى ـ فـَاعـْلَمْ ـ نـِعـْمَ ـ اِعـْلَمـُوا ـ یُعْجِبُكَ ـ یَسْتَعْجِلُونَ ـ مَعَكُمْ ـ عَلَیْهِمْ ـ یَفْعَلُونَ ـ مَعایِشَ ـ عالِیهـُمْ ـ تـَعـالى ـ عِلْمـاً ـ فاعِلُونَ ـ اَلْعِزَّةَ ـ مَعیشَتُهُمْ ـ فَاَعینُونى ـ نُعیدُها ـ عُلَمآءُ ـ عُقْباها ـ عُلِّمْنا ـ تَعُولُوا ـ عُوقِبْتُمْ ـ یَعُودُونَ .

• درس دهم : تلفظ حرف حاء

l       حرف حاء باسایش بازدم مهموس از وسط حلق و با فشردگى ادا می شود .

l       اَحـْسِنْ ـ فَاحْكُمْ ـ یُحْیى ـ مَحْیاهُمْ ـ تَحْتِهِمْ ـ اِحْتَرَقَتْ ـ حَرَّمَها ـ حَسِبُوا ـ حَسیسَها ـ یُحاسِبْكُمْ ـ تـَحاوُرَكُما ـ دَحیها ـ رَحِمَ ـ حِسابُهُمْ ـ تَحِیَّتُهُمْ ـ حیتانُهُمْ ـ نُوحیها ـ یَحیقُ ـ حُرِّمَتْ ـ حُلُّوا ـ حُنَفآءُ ـ مُفْلِحُونَ ـ یَحُولُ ـ یُسَبِّحُونَ ـ اَلرَّحْمنِ الرَّحیمِ .

• درس یازدهم: تلفظ حرف واو

l       در اداى حرف (واو) لبها بدون برخورد با دندانها به حالت غنچه در مى آید و این حرف از میان دو لب تلفّظ مى شود.)خروج بازدم مجهور از میان دولب)

l       بـَلَوْنـاهـُمْ ـ اَوْجـَفـْتـُمْ ـ تـَوْبَتُهُمْ ـ لاتَوْجَلْ ـ قَوْمى ـ یَوْمِهِمْ ـ وَجَدَها ـ یاوَیْلَنا ـ وَجْهَها  ـ  وارِدُها ـ وارِدَهـُمْ  ـ والِدَتـى ـ شـاوِرْهـُمْ ـ تـُوَسـْوِسُ ـ تـَاْویـلِ  ـ  نـُسَوّیكُمْ  ـ  تَسْتَوى ـ وُفِّیَتْ  ـ  وُجُوهَكُمْ   ـ وُجْدِكُمْ  ـ  تَلْوُوا  ـ  داوُودَ  ـ  وُورِىَ .

فصل سوم : اقسام همزه

گفتار اول : همزه وصل:

q      تلفظ کلماتی که ابتدای آنها ساکن باشد مشکل و یا غیر ممکن است .برای سهولت و امکان پذیرشدن تلفظ چنین کلماتی از«الفی» بنام «همزه وصل» استفاده می شود.

q      همزه وصل در ابتدای کلمه خوانده می شود ولی در وسط کلام خوانده  نمی شود.

                             مثال: اُدْخُلُوا ـ یا قَوْمِ ادْخُلُوا – الحمد – الرحمن – الرحیم

چگونگی خواندن همزه وصل در ابتدای کلمه ها:

  • در حروف:

§         همزه «ال»تعریف همیشه مفتوح می باشد.مانند:

§         الشَّمسَ ، القَمَرَ که خوانده می شود اَلشَّمسَ ، اَلقَمَرَ

§        دراسمها:

§         همیشه مکسور می باشد.مانند:

§         ابن ، اسم  که خوانده می شود اِبن ، اِسم

§        در افعال:

§         اگر دومین حرف بعد از همزه مفتوح یا مکسور باشد با کسره تلفظ می شود:

§         افتَح ، اضرِب که خوانده می شود: اِفتَح ،اِضرِب

§         اگر دومین حرف بعد از همزه مضموم باشد با ضمه تلفظ می شود:

§         انصُر ، اکتُب که خوانده می شود اُنصُر ، اُکتُب

گفتار دوم : همزه قطع

q      همزه قطع برخلاف همزه وصل هم در ابتدا وهم در وسط کلام خوانده می شود.

                   

                             مثال: اَرْسَلْنا ـ  لَقَدْ اَرْسَلْنا  - نبا – اکبر - سال

چگونگی علامتگذاری همزه قطع وهمزه وصل درقرآنها:

{      در بعضی قرآنها برای راهنمایی قاری ،روی الف همزه قطع ، «همزه(ٲ)»و روی همزه وصل ، صاد کوچکی(ٱ) قرار داده اند.مانند:

                             « أتَی أَمرُٱللهِ»

{      دربرخی قرآنهای دیگر الف همزه قطع را با حرکت و الف مربوطه و الف همزه وصل را بدون علامت نوشته اند.مانند:

                                       « اَتَی اَمرُ ٱللهِ»

تمرین همزه وصل و همزه قطع:

n       كـلمـه هـایـى را كـه داراى هـمـزه وصـل اسـت ، یـك بـار بـا كـلمـه قبل و بار دیگر بطور جداگانه بخوانید.

n        وَاسـْتـَكـْبـَرَ ـ وَالْقـَمـَرِ ـ فـَاسـْتَشْهِدُوا ـ هُوَالْهُدى ـ فَارْزُقُوهُمْ ـ وَاتَّقُوهُ ـ وَابْتَلُوا الْیَتامى ـ فـَاسـْتـَفـْتـِهـِمْ ـ فـَقـَدِ افـْتَرى ـ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا ـ قیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ـ وَ لا تُخْسِرُوا الْمیزانَ ـ وَاكْسُوهُمْ ـ اَرَدْتُمُ اسْتِبْدالَ ـ وَاخْشَوْنِ ـ مِنَ الْكِتابِ

فصل چهارم :  ادغام

E      از نظر لغوی چنین تعریف نموده اند:

¯      مـترادف كلمه (ادخال ) به معناى (داخل نمودن ) است

E      از نظر اصطلاحی چنین تعریف نموده اند:

¯      در اصطلاح ، عبارت است از: (داخـل كـردن حـرفـى در حـرف دیـگـر بـطـورى كـه اثـرى از حـرفـِ اوّل یعنى (مُدْغَمْ) باقى نماند و حرف دوّم یعنى (مُدْغَمٌ فیه ) مشدّد شود، مانند:
(قَدْ دَخَلُوا) كه دال (قَدْ) در دال (دَخَلُوا) ادغام شده و آن را (قَدَّ خَلُوا) مى خوانیم

¯      فایده ادغام: سهولت در تلفظ

¯  انواع ادغام :  

ادغام ناقص :

  ادغام ناقص همان اخفاء است با یک تفاوت که واو و یاء بعد از نون را با حالت شدت تولید میکنیم.

 ادغام نون در یاء و واو را گویند.     من یشاء ، من ولی

ادغام کامل :

 ادغام نون در اوای (ل،ر،م،ن) راء ، میم ، لام ، و نون راگوینددر ادغام نون درلام ، راء ، میم  ، نون(ل،ر،م،ن)  کمی نون معلوم میشود . من ربک  ،  من ماء  ، من لدنک  ، من نار






پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


..
-..-.-.-.-. lll
lll lll
......

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

....... ...
... ... ...Online User....888

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

...
IranSkin go Up
.... تماس با ما ....
....تبلیغات
..... ... ... ...
 
 
بالای صفحه